De verschillen tussen online en offline het nieuws lezen
Daarnaast benoemen de communicatiewetenschappers verschillen in doelgroep, redacties en content, maar stellen zij ook dat de informatie die krantenlezers werkelijk opdoen, eigenlijk behoorlijk oppervlakkig is. Papieren kranten hebben een hogere status dan online kranten. Uiteindelijk is volgens de wetenschappers het verschil tussen de online krant en de papieren krant het verdienmodel. Op dit moment zijn de online versies van krantenabonnementen goedkoper dan de papieren versies van bijvoorbeeld de abonnementen bij de Telegraaf, volgens marketingplatform Cebuco de meest gelezen krant van Nederland. Maar de goedkoopste manier is natuurlijk om de artikelen gratis op de internetsite van een krant te lezen.
Online lezen is een andere manier van lezen dan het traditioneel lezen, maar hierdoor ontstaat er ook een andere manier van denken. Waar je bij een krant maar vanuit een oogpunt het nieuws leest, kun je via het internet verschillende krantenberichten over hetzelfde onderwerp vinden, met daarbij de reacties van anderen. Hierdoor is het mogelijk om vanuit een ander standpunt ergens naar te kijken. Daarnaast krijg je online alleen het nieuws wat je opzoekt, terwijl je in de papieren krant het nieuws krijgt wat de journalisten voor je uitgezocht hebben.
Wat is beter? Online
of offline het nieuws lezen?
Maar zijn online versies eigenlijk wel zo goed als offline
versies? Onderzoekers aan Nederlandse universiteiten toonden aan dat er
weinig verschil bestaat tussen het online of offline lezen van een krant. Hoewel
mensen online langer lezen op de voorpagina, onthouden en begrijpen ze minder
van wat er werkelijk op die pagina staat. Ook in de Verenigde Staten is onderzoek
gedaan naar het verschil tussen online en offline kranten. Hieruit blijkt
dat mensen die de papieren krant lezen, meer nieuwsartikelen
onthouden dan degenen die het nieuws online lazen. Bovendien onthouden mensen die de papieren krant lezen ook meer
belangrijke punten uit de artikelen. Ook werd er in dit onderzoek
geen bewijs gevonden dat online mogelijkheden, zoals gerelateerde links en
reacties, leiden tot het beter onthouden van het nieuws. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat mensen multitasken op
het moment dat ze een krantenartikel online lezen: zo zullen ze niet alleen het
artikel open hebben staan op hun tablet, maar ook hun email, Facebook of andere
programma’s, waardoor ze sneller afgeleid zijn. De toekomst
In de toekomst is het maar de vraag wat er met de papieren krant gaat gebeuren. Hoewel nieuws online goedkoper is om te lezen, het online makkelijker is om gerelateerde informatie te vinden en er gemakkelijk een selectie gemaakt kan worden van wat je wil lezen, zullen er altijd mensen blijven die liever traditioneel de papieren versie van de krant lezen bij een kopje koffie. Omdat steeds minder mensen zich abonneren op een papieren krant, is het maar de vraag of de groep papieren krantenlezers die uiteindelijk overblijft, groot genoeg is voor de kranten om een papieren versie te behouden.
Bron: D’Haenens, L., Jankowski, N., & Heuvelman, A., (2004). News in online and print newspapers: Differences in reader consumption and recall. New Media & Society, 6(3), 363-382.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten